به گزارش میمتالز، گرانی نرخ ارز طی روزهای گذشته سایه افزایش قیمت به تمام محصولات افکنده است، خودرو در کشور به عنوان کالا «سرمایه ای» شناخته میشود، کالای که نسبت به سایر محصولات موجود در بازار حساسیت بیشتری نسبت به نوسان نرخ ارز دارد. شکاف قیمتی میان بازار و کارخانه منجربه افزایش تقاضا کاذب خودرو در بازار کشور شده است که به تبع آن افزایش قیمت را برای مشتریان حقیقی ایجاد میکند. رفتار خریداران خودرو با هدف مصرف یا سرمایه گذاری در بازار کشور «هیجانی» بوده و این مساله سوخت گرانی را بیشتر از گذشته میکند.
هرچند که برخی از شرکتهای خودروساز به زعم کارشناسان به دنبال ایجاد بازار سازی برای گرانی محصولات خود هستند، البته عدم واردات خودرو به کشور نیز التهاب افزایش قیمت را بیشتر کرده است. در ادامه به بررسی قیمتی چند خودرو در بازار آزاد خواهیم پرداخت:
کرمان خودرو به تازگی یکی از محصولات جدید خود یعنی جی۷ را راهی بازار کرده است، این خودرو با طراحی متفاوت از سایر سدانهای موجود در بازار کشور توانسته نظر مشتریان را تغییر دهد. جی۷ اواخر هفته گذشته یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله میشد، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان رسیده است. پارامترهای بازار نشان میدهد به دلیل نبود تنوع در کلاس سدان، این خودرو طی روزهای آینده با جهش قیمتی دیگری نیز همراه خواهد شد. هرچند که افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت برای یک خودرو چینی تازه وارد به بازار کشور، منطقی نیست.
دنا یکی از سدانهای پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو محسوب میشود، این خودرو به دلیل قدرت بالای موتور یکی از گزینههای اصلی مشتریان برای خرید است. دنا در تیپ معمولی اواخر هفته گذشته با قیمت ۴۳۵ میلیون تومان در بازار آزاد معامله میشد، ولی امروز قیمت این خودرو بیشتر از ۴۴۰ میلیون تومان شده است. گرانی این خودرو طی روزهای گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز و تمایل بیشتر مشتریان به خرید این سدان است. البته سیاستهای دستوری اشتباه منجربه قربانی شدن خودروساز در بازار آزاد شده است.
پژو پارس یکی از سدانهای لوکس گروه صنعتی ایران خودرو محسوب میشود، علیرغم حضور طولانی این محصول در بازار کشور، همچنان مشتریان تمایل به خرید این خودرو دارند. پژو پارس با موتور تی یو۵ یکی از گزینههای اصلی مشتریان برای خرید خودرو است، پژو پارس مجهز به موتور تی یو۵ اواخر هفته گذشته با قیمت ۴۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله میشد. ولی این خودرو امروز قیمتی بیشتر از ۴۴۰ میلیون تومان دارد. رشد ۱۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو طی چهار روز گذشته نشان میدهد که در هفته جاری روند صعودی قیمت برای این محصول وجود دارد. هم قیمتی دنا معمولی با پژو پارس در بازار نشان میدهد که مشتریان با هوش هیجانی اقدام به خرید خودرو میکنند.
کوییک اتوماتیک پلاس لقب ارزانترین خودرو دنده اتومات کشور در نسخه صفر کیلومتر را با خود به یدک میکشد. کوییک اتوماتیک اواخر هفته گذشته قیمت ۳۰۸ میلیون تومانی داشت، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۳۱۲ میلیون تومان رسیده است. گرانی ۴ میلیون تومانی کوییک اتومات نشان از آن دارد که در هفته جاری باید منتظر افزایش قیمت این خودرو با شیب ملایم بود. هرچند که این افزایش قیمت ناشی از بازارسازی سودجویان برای افزایش کسب سود بیشتر است.
گرانی چهار خودرو پر فروش و تازه وارد به بازار نشان از آن دارد که نوسان نرخ ارز ابتدا بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده سپس منجربه افزایش سایر محصولات میشود. شاید بهتر باشد دولت سیزدهم با واردات خودرو در تیراژ بالا بازار را کنترل و منجربه تعدیل قیمتها شود. هرچند که وزارت صمت تاکنون در کاهش قیمتها ناموفق عمل کرده است.
منبع: خبرگزاری بازار